Frequently asked Questions

On this page you will find answers to frequently asked questions. However, if you cannot find an answer to your question, please contact our customer service.

Products

Why organic?

Luomu on suomen kieleen vakiintunut lyhenne luonnonmukaisesta maa- ja
elintarviketaloudesta ja se tarkoittaa luonnonmukaista,
ympäristöystävällistä ja eettisesti korkeatasoista ruoan tuotantotapaa. Luomu yhdistää ympäristön kannalta parhaat tuotantotavat, korkeat
vaatimukset eläinten hyvinvoinnille sekä kuluttajien toiveet korkealaatuisista ja luonnollisista tuotteista.

Luomuehdot on määritelty EU:n luomuasetuksessa ja jokainen luomutila, luomuelintarvikkeita valmistava yritys, maahantuoja ja merkittävää luomun irtomyyntiä tekevä kauppa tarkastetaan vuosittain.

Are all products organic?

Yes. Organic production is closely monitored both in the world and here in Finland. We have up-to-date certificates for all products sold in our online store.

Voiko tuontiluomuun luottaa?

Kyllä, sekä kotimaiseen että ulkomaiseen luomuun voi luottaa. Luomu on tarkasti valvottua kaikissa EU:n jäsenmaissa. Eri EU-mailla on omat käytäntönsä siihen, miten valvonta on järjestetty, mutta säännöt ovat samat.

Suomessa kaikki virallista luomumerkkiä käyttävät luomuviljelijät, luomutuotteiden valmistajat, luomutuotteiden maahantuojat ja merkittävää
luomutuotteiden irtomyyntiä tekevät ruokakaupat kuuluvat luomuvalvontaan ja ovat siten sitoutuneita noudattamaan EU:n yhteisiä luomusäädöksiä.
Luomuvalvontaan kuuluvat toimijat tarkastetaan vähintään kerran vuodessa.
Valvontakäynneillä varmistetaan, että luomusäädöksiä on noudatettu. Vain tarkastuksen läpäisseet toimijat voivat myydä tuotteitaan luomuna ja käyttää luomumerkkiä.

Myös EU:n ulkopuolelta tuotavien luomutuotteiden on täytettävä samat vaatimukset kuin EU:ssa tuotettujen tuotteiden.

Mitkä lisäaineet ovat luomussa sallittuja?

Katso lisätietoa Ruokaviraston sivuilta: Ruokaviraston virallinen listaus

Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Miten luomutuotteet makeutetaan?

Luomuelintarvikkeiden makeus tulee aidoista raaka-aineista
kuten hedelmistä, luomusokerista, hunajasta tai esimerkiksi agavesiirapista.
Luomutuotteet eivät sisällä lainkaan keinotekoisia makeutusaineita. Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Voiko luomutuotteissa olla E-koodeja?

Kaikkiin elintarvikkeisiin voidaan lisätä erilaisia lisäaineita säilyvyyden,
halutun rakenteen, maun tai ulkonäön vuoksi. On kuitenkin tärkeää huomioida, että luomuelintarvikkeissa sallittujen lisäaineiden lista on lyhyt – luomussa sallittuja lisäaineita on vain noin 10 % tavanomaisissa elintarvikkeissa sallituista lisäaineista.

Luomuelintarvikkeissa ei saa käyttää keinotekoisia makeutusaineita, kuten
aspartaamia tai asesulfaami K:ta eikä keinotekoisia väriaineita.

Luomuelintarvikkeiden valmistuksessa sallituista noin 50 lisäaineesta suurin osa on luontaisia. Sallittujen lisäaineiden määrä luomuelintarvikkeissa on
muutenkin rajoitettu vain välttämättömiin aineisiin ja esimerkiksi aromiaineista on sallittu ainoastaan luontaiset aromiaineet. Monien sallittujenkin lisäaineiden käyttö on hyvin rajattua, kuten käyttö vaikkapa vain tietyn juustotyypin kuoressa.

Can I buy your products elsewhere than in the online store?

We act as the official importer and distributor of YumEarth sweets in Finland.

You can find YumEarth sweets and lollipops in several K group stores, selected R-Kiosks and a few brick-and-mortar and online stores. If you still can't find YumEarth in your favorite store's selection, leave a product request to the merchant.

Here is the updated list of our dealers:

K-Citymarket Jumbo, Vantaa
K-Citymarket Cotton, Pori
K-Citymarket Pirkkala
K-Citymarket Kupitta, Turku
K-Citymarket Skanssi, Turku

K-Supermarket Pohjois-Haaga, Helsinki
K-Supermarket Stockmann, Tampere

Selected R kiosks

Can I use products that have passed the best before date?

The "best before" label refers to the product
minimum shelf life. The best-before label is not used for easily perishable products and for example dry products such as flakes
and porridges, are stored properly
stored as edible even months after the best-before date has passed.

The usability of the product can be evaluated by the senses after the best before date has expired.

We do not sell products with an expiration date. This label is typically on perishable products of animal origin.

Order and delivery

When will my order be available for pickup?

Our delivery time is 1-3 business days. We process orders on a first-come, first-served basis, usually within one business day. Orders received by 2 pm on weekdays will be processed by Posti during the same day.

How much are the postage costs?

You can see the delivery costs of your order at checkout before accepting the order.

We use tiered delivery fees based on the value of the Shopping Cart:

Shopping basket: 0 - 19.99€
Delivery fee €5.90

Shopping basket: €20 - €39.99 Delivery fee €4.90

Shopping basket: €40 - €59.99 Delivery fee €2.90

Shopping basket: €60- €79.99 Delivery fee €1.90

For purchases over €80, we offer free delivery to Posti or a Posti parcel machine.

Can't I choose home delivery?

Yes you can. We have added home delivery to our delivery selection. You can choose it as a delivery method for a fixed price

Where are the products delivered?

We deliver the products directly from our own warehouse in Tampere.

Customer service

How can I reach you?

The best way to reach us is via email info@luomuherkut.fi

You can also leave a contact request via the form on the "Contact" page at the top of the page.

You can also call us on weekdays between 9 am and 3 pm +35845 617 9330. Note! we answer phone calls as far as possible.

I would like to become a reseller, who do I contact?

You can also reach us for wholesale matters by emailing info@luomuherkut.fi

You can also leave a contact request via the form on the "Contact" page at the top of the page.

You can also call us on weekdays between 9 am and 3 pm +35845 617 9330. Note! we answer phone calls as far as possible.

Olen vaikuttaja. Voimmeko tehdä yhteistyötä?

Ehdottomasti! Kuulemme mielellämme ideoita ja ehdotuksia. Halutessasi voit rekisteröityä affiliate-ohjelmaan yhteistyökumppanimme Daisyconin kanssa.

Lue lisää tältä tietosivulta.